Mitt namn är Linnéa Håkansson, jag är 19 år gammal och kommer ifrån Karlstad. Den 5e November 2012 startar jag mitt äventyr och sticker iväg som au pair. Kommer bo tillsammans med en underbar familj i Long Valley New Jersey, ungefär en timme utanför NYC. Följ mig och mitt år i staterna!

utgång i New York

Publicerad 2012-12-30 21:12:00 i Au pair - Livet i USA, Au pair - Livet som au pair,

Vilket kväll! Ligger i sängen och degar klockan tre och lyckas inte ta tummen ur. Kom hem runt halv åtta i morse men om det var värt det. Träffade även två superhärliga svenskar som tyvärr sticker hem om två månader, men knöt en hel del trevliga kontaker. Vi spenderade alltså natten i city på the empire rooftop och jag kan ju säga att staden har gett mig mersmak!

Kommentarer

Postat av: Therese

Publicerad 2013-01-03 18:20:14

Hej!
Vill till att börja med tacka dig för att du skriver en så bra och inspirerande blogg! :) Jag hittade till dig för några veckor sen följt dig + kollat bak i arkivet.
Jag tar studenten i sommar och är sjukt sugen på att åka iväg som Au piar - vore verkligen drömmen!
Vore jätte tacksam om du vill svara på den här lilla funderingen jag har:
Den handlar om språket, jag är väl helt okej i engelska. Men just på att prata engelska flytande känner jag mig fortfarande lite osäker på. Tror du att det är ett stort problem för mig?
Ha det bäst!!


Svar: Hej!Vad kul att du gillar den, hur hittade du hit?
Absolut, inga problem. Jag vet faktiskt inte riktigt hur du kommer uppleva det om jag ska vara ärlig tyvärr. Det är nämligen så att jag gick ett internationellt program på gymnasiet vilket innebar att jag hade alla mina ämnen på engelska så jag har en otroligt bra grund och min värdfamilj säger att min engelska är perfekt.
Men vad jag kan säga är att om man kollar på mina svenska kompisar här borta så har inte en enda av dem ett problem med engelskan, du kommer komma in i det super fort! Sen så är ju faktiskt vi svenskar kända för våran kunskap i språket ;) Tycker verkligen inte att du ska vara orolig över det, och låt det absolut inte stoppa dig! Jag menar, vissa av tjejerna jag träffat här har knappt kunnat föra en konversation på engelska och ändå står de här som au pairer idag, så jag tror inte att du skulle ha några problem med språket.

Hoppas allt går som du hoppas och hör bara av dig igen om det är något du undrar över (jag älskar kommentarer)
Kram
Linnéa

Postat av: Therese

Publicerad 2013-01-03 20:18:03

Va kul att du tog dig tid att svara!
Jag hittade hit från hemsidan http://www.scandinavianinst.se/au-pair/au-pair-usa/bloggar/ :)
Okej då förstår jag att du inte har haft samma erfarenhet av ett nytt språk. Men ja okej vad bra då, jo så är det säkert att man kommer in i engelskan fort när man "tvingas" prata hela tiden :)
Har också hört att vi svenskar är duktigare än många andra länder så jag hoppas de stämmer.
Okej, då kanske jag inte behöver tänka så mkt på just längre :) Åh, verkligen sugen på att åka!
Det ska jag göra, tack!
Kram therese

Svar: kommer gå jättebra för dig :)
Linnéa

Postat av: Paulina

Publicerad 2013-01-03 22:19:35

Hejhej!

Jag ska som de är planerat nu åka som au-pair till USA i augusti efter studenten, jag håller på med det sista i ansökningarna o ska snart på intervju, ska också åka med skandinaviska institutet. Den förmedlingen kändes rätt. Kul att du är från kil jag är nämligen ifrån bengtsfors, närheten av åmål!

Jag undrar hur mycket barnerfarenhet o timmar hade du när du var klar? Vad har vart de svåraste att anpassa sig till i USA?

Ha de så bra!

Svar: Vad kul att du funderar på att åka som au pair! tveka inte det kommer bli ett sånt häftigt äventyr. Roligt att du vet vad lilla kil är!
Jag tror att jag hade kring 3500.. men det mesta kom ifrån en familjemedlem, vilket bara får räknas som 50 timmar av de 200 som krävs. så utöver mina 3500 hade jag 150 timmar från dagis och simlärare. Men alla mina timmar från min familjemedlem var ändå synliga för alla värdfamiljer i matchnings processen, så försök att komma på alla möjliga tillfällen du kan ha varit i kontakt med barn!

Lycka till med allting, hör gärna av dig om du skulle undra över något. [email protected]
Linnéa

Postat av: Paulina

Publicerad 2013-01-04 23:13:10

Ja de känns verkligen som ett rätt beslut, för om man inte provar då kan man ju inte veta. Ja okej, jo jag har en lillasyster som jag har många timmar med och håller på att få ihop de sista av de 200 timmarna med praktik på dagis nu under lovet.
Ja de är ju super bra att alla timmarna syns!

Ja, tack så mycket de kanske trillar in ett mail med lite frågor till dig såsmåningom!

Svar: det ser jag fram emot!
Linnéa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa

Mitt namn är Linnéa Håkansson, jag är 19 år gammal och kommer ifrån Karlstad. Den 5e November 2012 startar jag mitt äventyr och sticker iväg som au pair. Kommer bo tillsammans med en underbar familj i Long Valley New Jersey, ungefär en timme utanför NYC. Följ mig och mitt år i staterna!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela