Mitt namn är Linnéa Håkansson, jag är 19 år gammal och kommer ifrån Karlstad. Den 5e November 2012 startar jag mitt äventyr och sticker iväg som au pair. Kommer bo tillsammans med en underbar familj i Long Valley New Jersey, ungefär en timme utanför NYC. Följ mig och mitt år i staterna!

The embassy of the United States of America

Publicerad 2012-10-24 20:27:00 i Au pair - Förberedelser,

 
I morse besökte jag ambassaden för att få det sista gjort på min au pair ansökan. Jag började dagen på ambassaden runt halv nio på morgonen, och som tur var var det inte alltför många framför mig i kön. Knappt tio. Och tur var ju verkligen det då den första delen av väntan sker utomhus. Ja ni såg rätt, utomhus. Jag kan ärligt säga att jag var otroligt tacksam för att det varken regnade eller var minus grader. Stod i kö ute i ungefär tjugo minuter och sen var jag välkommen in i värmen en snabbis för att gå igenom säkerhetskontrollen där all elektronik lämnades in(ni kan ju bara tänka er vad kul jag hade under väntan utan min kära iphone).
 
Sen var jag påväg in till väntrummet. Väl där fick jag ett nummer, fick vänta i ytterligare 20 minuter för att lämna in alla papper som krävs för mitt specifika visum; J1. Efter dessa var inlämnade i första luckan blev jag än en gång sittandes. Denna gången tog det över en timme innan mitt namn ropades upp och jag fick komma fram till lucka nummer två; fingeravtryck. När jag gett mina fingeravtryck tio sekunder senare, väntades ännu över en timmes väntan. Sen var jag välkommen till lucka nummer tre där jag fick svara på "vad jag ska göra i usa", och "vart ska du bo". Där fick jag även tillbaka mina visa papper jag kommer behöva när jag ska få inträde till usa. 
 
Så hur lång tid tar det egentligen på ambassaden när man ansöker om att bli au pair via en organisation? Ja, svårt att generalisera kanske, men för mig tog det knappt tre timmar. Manageable!
 
Tror ni förstår hur givande min morgon var.. Men stötte iallafall på en trevlig kille där inne som jag kunde prata lite med iallafall!  Dessutom fick jag en chans att komma till mitt saknade Stockholm och min alldeles för underbara morbror. Kunde inte ha en bättre morbror på något sätt och vis! Tack Peter för alltihopa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa

Mitt namn är Linnéa Håkansson, jag är 19 år gammal och kommer ifrån Karlstad. Den 5e November 2012 startar jag mitt äventyr och sticker iväg som au pair. Kommer bo tillsammans med en underbar familj i Long Valley New Jersey, ungefär en timme utanför NYC. Följ mig och mitt år i staterna!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela