Mitt namn är Linnéa Håkansson, jag är 19 år gammal och kommer ifrån Karlstad. Den 5e November 2012 startar jag mitt äventyr och sticker iväg som au pair. Kommer bo tillsammans med en underbar familj i Long Valley New Jersey, ungefär en timme utanför NYC. Följ mig och mitt år i staterna!

Ett par funderingar

Publicerad 2013-03-05 02:24:00 i Allmänt,

Mikaela
Hejhej!
Vet att jag är väldigt långt bak i arkivet men har läst igenom din blogg och den är jättebra!
Har en liten fråga, hur lång blev din video?:) och fick du välja område du ville va i?:)
Tacksam för svar!
 Hallå!
Kul att du gillar bloggen!
Min video blev 2 minuter och 59 sekunder, det är alltså 1 sek kortare än maximum. När jag först startade med den tänkte jag att det skulle vara helt omöjligt att få ihop 3 minuter där jag sitter och pratar om mig själv, när jag sedan startade med den tog det inte lång tid innan jag förstod att jag skulle behöva så mycket mer än 3 minuter. Försök att prata om det du riktigt vill hålla fokus på i din ansökan, din erfarenhet, varför du vill bli au pair, varför du skulle vara rätt val för dem osv..
 
Jag har tänkt på om jag ska lägga upp den på bloggen eller inte, något mesig är den. Men det kanske kan vara kul och hjälpsamt för blivande au pairer.. Vad tror ni?
 
Du kan inte välja en specifik plats så vitt jag vet då skandinaviska instutet försöker få alla att fokusera mer på en bra matchning än område. Vilket jag ärligt talat först inte ville höra talas om då jag var otroligt inställd på områden och att allt annat skulle lösa sig. Det är först nu när jag är här som jag inser hur otroligt viktigt det är med en familj som man klickar med redan från start. Jag har två tjejer ifrån orientation(de första dagarna i usa) som redan har varit i rematch tre och två gånger. Det är på mindre än fyra månader. Det kan bli så otroligt fel om man inte går med en familj som man känner sig så säker man kan känna sig med ifrån Sverige.
 
Anonym
Hej! Jag är mycket intresserad av att åka som au pair med skandinaviska institutet och undrar om du tyckte organisationen var bra? Var det mycket dolda kostnader? Har de varit ett bra stöd? Fick du välja vart du skulle bo?
Jättefin blogg, tack på förhand! :)
 Hej!
Vad kul att du funderar på att åka som au pair, fundera inte, åk!
Anledningen till varför jag valde att åka med skandinaviska institutet var främst för deras ypperligt positiva rykte, men också då de inte har någon anmälningskostnad som EF och STS båda har. Sen vad de också mycket tydliga med vilka kostnader som finns, vilket ger svar på din fråga om dolda kostnader. Man betalar inget förens man kommer iväg på en intevju. Efter det blir man tydligt informerad om vad som återstår i pengaväg osv.
Jag kan inte annat än berömma skandinaviska institutet, SÅ NÖJD! Jag fick hjälp ifrån start och hade jag minsta fundering skickade jag iväg ett mail och fick alltid ett snabbt svar. Som jag nämnde i tidigare fråga så valde jag inte område utan gick efter hur pass bra jag klickade med min familj, vilket jag är innerligt tacksam för att jag gjorde, kunde inte blivit bättre!
 
 

Kommentarer

Postat av: Sofie

Publicerad 2013-03-05 11:49:41

Hej! Jag tycker verkligen att du ska lägga upp din video som Au pair familjerna kunde se!! Det är bra för oss blivande Au pairer :)

Postat av: Mikaela Larsson

Publicerad 2013-03-05 14:43:47

Tack för svaret! Skulle vara jättekul om du kunde lägga upp din video, det skulle vara till stor hjälp!

Postat av: Ida

Publicerad 2013-03-05 21:03:27

Jag tycker det skulle vara jättekul om du kunde lägga upp din aupairvideo! :)

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-03-11 17:43:07

Tack för en bra au pair blogg!!
Jag håller helt med om att du ska lägga ut din video, det vore himla hjälpsamt att se hur det kan se ut! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa

Mitt namn är Linnéa Håkansson, jag är 19 år gammal och kommer ifrån Karlstad. Den 5e November 2012 startar jag mitt äventyr och sticker iväg som au pair. Kommer bo tillsammans med en underbar familj i Long Valley New Jersey, ungefär en timme utanför NYC. Följ mig och mitt år i staterna!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela